čtvrtek 23. října 2008

Hadí maso, karaoke a národní park Yangmingshan

Tak jsem zase tady aby jsem Vam poreferoval o tom, jak se tady mam a co delam. Je toho docela hodne a casu na psani blogu je malo:( Ale nebojte se, horsi to uz nebude:) Chci hned na zacatku dnesniho clanku upozornit, ze pokud by vas o Taiwanu cokoliv zajimalo a ja se o tom jeste nezminil(nebo zmil, ale malo), tak mi napiste do komentaru nebo mejla a ja vam na vsechno v nasledujicim clanku vzdy odpovim. Je mi jasne, ze zde musi byt spousta veci, ktere me uz prijdou "normalni", ale pritom to tak vubec nemusi byt...

Tak kde zacit s vypravovanim? No, rad by jsem se s vami nejdrive podelil o muj patecni vecer. Byl to jeden z tech veceru na ktery clovek nezapomene:) Nejdrive jsme sli s 7 exchange studenty do night marketu. Dva z exhange studentu, kteri sli s nami, byli studenti z Pekingu. A to je tady na Taiwanu velka vec. Tito 2 kluci jsou vlastne prvni 2 cinsti studenti, kteri prijeli na National Chengchi University (to je ta moje:) ) z Ciny(!). Jiste vite jake jsou vztahy mezi taiwanem a Cinou, takze takoveto udalosti jsou tu velmi sledovane a medialne rozmazavane. Tak nam ti dva rikali, kolik publicity si tady uzivaji :). Nazev night marketu, do ktereho jsme sli by vam mohl napovedet, co nas tam tahlo-jmenuje se Snake Valley :) Po prohlednuti vsech stanku a obchudku, jsme konecne objevili peknou hadi restauraci. Vypadala tak, ze pred ni stal hloucek asi 20 lidi a neco pozorovali. Kdyz jsme prisli bliz, tak jsme zjistili, na co se tak uprene divaji. Hned jsme jim rozumeli jejich vystrasene vyrazy. Na stole tam totiz "stala" kobra. Po chvilce jsem se prodral do prvni rady-chtel jsem to videt z blizka. Reknu vam, ze je to opravdu zajimavy pocit, kdyz stojite zhruba 2m metry od kobry, ktera se vam diva uprene do oci a jemne se vlni. Chlapek, ktery se o tu kobru staral nam rekl: "No photos" a tak jsme ho bez reci poslechli. Nerad bych toto roztomile a docela male zviratko nejak provokoval:) Jiank po zdech teto restaurace bylo zhruba 20 akvarii se vsemoznymi druhy hadu. Prvne jsme si mysleli, ze si ukazeme na nejakeho hada a oni nam ho pripravi. Ale nebylo to tak. Po dlouhem premysleni jsme se rozhodli , ze si dame jednu porci pro vsechny-jen tak na ochutnavku. Hadi maso je velmi drahe. Mimochodem do restaurace s nami uz ale nesly nase holky:) Protoze, ty byly uplne mimo ze vsech tech hadu okolo a kdyz jsem se jim snazil vysvetlit, at to jdou jenom ochutnat, ze to uz mockrat v zivote mit nebudou, tak s diky odmitly :) Navic jsme asi udelali chybu, kdyz jsme jim cetli jidelnicek a nepreskocili jsme nejake "speciality". Napriklad jako polevku z hadi krve. Bylo na nich videt, ze nektere nemeli daleko ke zvraceni. Holky sli nakupovat a my jsme cekali, nez nam pripravi jidlo. Ja jsem si mezitim obesel restauraci a sahnul jsem si na nektere hady. Zkusili jste to nekdy? Ta jejich kuze je fakt zajimava! :)) Jakmile nam donesli naseho hada, tak jsem byl moc rad, ze jsem si neobednal vlastni porci. Bylo toho strasne malo, opravdu jen jako takova jednohubka plna zeber pro kazdeho. Tak jsme se do toho pustili. Bylo to dobry! Pokud bych vam to mel nejak popsat, tak bych rekl, ze to chutna jako takove trosku tuzsi kureci maso (myslim, ze by jsi to mohla zkusit Luci :) ).Po hadovi jsme se sli konecne nekam najist :). Vybrali jsme si takovy ten typ restaurace, kde to jidlo udelaji na stole primo pred vami. Kucharske umeni aktivniho chlapka, ktery nam pripravoval nase objednavky, bylo uzasne! Bylo videt, ze to nendela poprve :) Na vsechno mel nejaky trik- vypadalo to opravdu profi. Musim rict, ze na taiwanu jsem si uz zvykl jist paliva jidla plne pikantnich koreni a vsemoznych (i nemoznych) omacek. Ale to co jsme dostali ten vecer byla opravdu sila! Bylo cele cervene od nakrajenych cili papricek a tolik cesneku, kolik dal do jedne porce jsem naposledy videl, kdyz si muj tata pripravuje snidani (zasveceni vi :) ). Ale az na to, ze jsem byl po prvnim soustu cely rudy a (nejenom) celo jsem mel celou dobu orosene, tak to bylo opet vynikajici. Posledeni dobou si rikam, ze jak prijedu zpatky do Evropy, tak mi budou pripadat vsechna jidla uplne bez chuti, protoze tady s timto extremne palivym jidelnickem se to vubec neda srovnavat.

Az jsme byli najezeni a prepiti cerstvych ovocnych dzusu, tak jsme se vypravili na misto, kam jsem chtel jit uz davno. Sli jsme do KTV. Tedy Karaoke Television. Jak uz jsem tady myslim kdysi napsal, tak Karaoke podniky jsou jednim z nejoblibenejsich mist, kde mladez travi vecery. Kdyz se rekne karaoke, tak si vsichni asi predstavite bud nejakou hospudku s podiem nebo karaoke automat ( Easy bar). Ale tady kdyz se rekne Karaoke, tak to znamena neco jineho. Uplne jineho! My jsme sli zrovna do jednoho z nejvetsich podniku v Taipei. Kdyz uz jsme se blizi na misto urceni, tak nam taiwanci rekli, ze tady to je Karaoke a ukazali na obrovskou, asi na 15 patrovou budovu(!) Karaoke se tady dela ve velkem. Totiz pokazde, kdyz se skupinka pratel rozhodne jit do karaoke, tak dostane vlastni mistnost. A v tomto hotelu mohlo byt nekoli set mistniosti. A vsechny byly v patek vecer plne!!! Kazda mistnost ma veliky a strasne pohodlny gaucem, plazmovou televizi, pocitac se snad milionem pisnicek, zvonecek na obsluhu a... Mikrofony!!! :)) My jsme dostali mistnost asi pro deset osob, vesli jsme se tam akorat, obejdnali jsme si pivka a ruzne dalsi taiwanske speciality. Ale behem vybirani se uz taiwanci a cinani predhaneli v tom, kdo bude zpivat prvni a uz si davali pisnicky do poradniku :) V kazdem rohu mistnosti byl velky reproduktor (dohromady 8), tak si asi dokazete predstavit, jak skvely zvuk tam byl! Navic na ovladaci se dalo nastavit uplne vsechno co se hudby, zpevu ci titulku tyka. Potom, co jsme videli, jak si to taiwanci uzivaji a prozivaji kazdou vetu, tak i my, evropani a americani, jsme se odhodlali ke zpevu. Ja ( po par pivkach:) jsem se do toho taky pustil. Zpivali jsme postupne kazdy jedno solo. Potom nejake duety a nakonec jsme porad stejne zpivali vsichni, tak bylo vlastne uplne jedno, kdo mel zrovna mikrofon. Musim nyni vetsinu z vas zklamat, protoze nemam zadne video. Ale zaroven chci rict, ze me to tam strasne bavilo a tak jsem tam rozhodne nebyl naposled! Takze video bude priste :). Aspon se mate na co tesit:) Abych to zhrnul, tak takto jsem si karaoke opravdu nepredstavoval. Asi nema cenu moc mluvit o prostredi ve kterem se zpiva, protoze to je vice nez idealni! Nevim, co vic by jsme potrebovali. Nejlepsi ale bylo to, jak nas taiwanci a cinani strhli tim svym nadsenim a herecvim. Pres nasi pocatecni rezervovanost, jsme ze sebe shodili nase evropske masky a nasadili asijske nadseni a cely vecer jsme si uzivali a zpivali! Bylo to uzasne, nikdy jsem nic podobneho nezazil a musim se priznat k tomu, ze uz se nemuzu dockat, az tam pujdeme znovu :)))

Jelikoz jsme prisli domu az ve 4hod rano, tak jsem sobotni dopoledne prospal a odpoledne jsem se ucil. Vecer jsme zasli do Ximendinu. To je centrum mesta pro mlade. V mem pruvodci je to cislo 1, co musime navstivit v Taipei a libi se me slovo, kterym toto misto oznacuji: ultraconsumeristic. Nevim, jak to presne prelozit do cestiny, ale presne to vystihuje, jak to tam vypada. Tisice lidi, tisice obchodu opravdu se vsim, stovky poulicnich prodejcu, desitky hercu a spousta dalsiho. Kazdy se tam snazi upoutat necim pozornost. Je to misto, ktere nikdy nespi a kazdy taiwanec, ktery nechce byt out, sem chodi nakupovat obleceni. Ja jsem zde dokonce nasel i neco moji velikosti, takze vim kam jit, az budu neco potrebovat.

Na nedeli jsem naplanoval vylet to Narodniho parku. Na Taiwanu je celkem 5 narodnich parku a my z Taipeie mame to stesti, ze k tomu neblizsimu se da vpodstate dostat metrem. Tento narodni park se jmenuje Yangmingshan. Rekl jsem muj napad Ling (z letadla) a jejim kamaradkam. Mo a Shaki. A jeste se k nam pridal Sebastian. Sraz jsme meli na konecne metra v 10hodin rano. Po typicke taiwanske snidani jsme se vydali do turistickeho centra. Koupil jsem si mapu a domluvili jsme se na vyletu na nejvyssi vrchol (1120m.n.m.). Na prvni pohled bylo poznat, ze tento narodni park je blizko hlavniho mesta. Vsude, kde jsme chodili byli peclive upravene cesticky (mysleno schody). Ano sli jsme asi z 400m.n.m, az na vrchol po schodech- nekde byli vice ci mene prirodni, ale byli to schody. Na holkach bylo videt, ze nejsou moc zvykle chodit :) Kazdych 200metru jsme si davali prestavecku, aby jsme nabrali dech a mohli pokracovat dal:)) Ale bylo to super, po ceste jsme hrali spoustu taiwaskych her a uzivali si prekrasne prirody. Bohuzel zhruba od 800m.n.m nas pohltila mlha, ktera nas uz neopustila. Holky nam rekli, ze tak je to tady skoro porad. Ale i tak bylo videt, jak krasna priroda okolo musi byt. Asi po 3hodinach velmi pomale chuze jsme dosli na vrchol. A zazil jsem neco, co si uz skoro ani nepamatuju. jelikoz jsem mel po vystupu propocene tricko a nahore bylo jen 16stupnu a foukal vitr, tak me byla i trosku zima! Hmm, uz jsem si asi zvyknul na teplo :) Po ceste zpatky se nam na par sekund naskytl vyhled na celou Taipei. Byla pod nami jako na dlani videli jsme jak se reka vleva do oceanu i jak si slunicko hraje s okny na Taipei 101. Do Yangmingshan National parku se urcite jeste mockrat vypravim. Z me koleje je to asi hodina a pul cesty a ocitnu se opravdu v nadherne prirode s jeste krasnejsimi rozhledy. Takze pristi slunecny vikend je o program postarano.

Jinak prvni pulku toho tydne se nic specialniho neudalo. Chodim do skoly, snazim se zapamatovat vsechny nova anglicka slovicka. Do cinstiny chodim tento tyden se 7 holkama. Druhej kluk, Francouz, totiz ma spoustu testu v IMBA kurzech a tak se rozhodl, ze tento tyden vynecha cinstinu. Mame uplne skvelou ucitelku. Hodiny jsou porad zabavne a mam pocit, ze se toho vazne docela hodne naucime! Napriklad uz zvladam komunikovat zakladni fraze s taiwnacema, kteri neumi anglicky a kdyz jsem v night marketu, tak uz ukecavam ceny v cinstine :))

Ted je ctvrtek vecer a ja mam opet na posteli zbaleny bagl a chystam se na vylet! Tentokrate jedu asi s dalsimi 25 exchange studenty na Green Island (Zeleny ostruvek). To je jedno z nejkrasnejsich mist na Taiwanu. Objednali jsme si pro sebe vlastni autobus a za hodinu a pul odjizdime od hlavni brany univerzity :) Zitra v 7 rano prijedeme na pobrezi, kde na nas bude cekat lod, ktera nas zaveze na ten malinky ostruvek. V cene ubytovani na ostruvku mame snidane, potapeni a skutr! Uz se nemuzu dockat! Jenom se nyni modlim at mame pekne pocasi a verim, ze to bude super! Vracim se asi az v pondeli rano. Kazdopadne blog napisu, co nejdriv, jak jen to bude mozne!

To je pro dnesek vsechno. Mejte se pekne a taky vam preju peknej vikend!!

Ahooooooj!

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Juro, tak nevím, jestli bych zkusil nějakou hadí specialitu, ale 2 hady jsem měl za krkem a byl to zajímavý pocit! :-D Tomeš..