úterý 16. prosince 2008

Jak je to tu vlastně se studiem čínštiny?

Obdržel jsem jeden dotaz ohledně mého kurzu čínštiny. Když už jsem psal, tak jsem se rozhodl, že to zveřejním také zde. Takže pokud vás zajímají detaily, čtěte dále :)

Před odjezdem na Taiwan mi byla nabídnuta možnost studovat zde čínský jazyk. Byla to záležitost čistě dobrovolná a nejspíš za to nedostanu žádné kredity. Ale i přesto se mi to zdálo velmi atraktivní a tak jsem si začal zjišťovat, kolik mě to bude stát, případně, jestli by na to nešlo sehnat nějaké stipendium. V přihlášce na NCCU, která mě došla někdy v květnu nebo červnu, byla mimo jiné také žádost o stipendium na kurz čínštiny. Aby Vám to bylo jasné, tak já jsem byl rozhodnutý do čínštiny chodit i kdybych žádné stipendium neměl. A zhruba měsíc před odjezdem do Taipei, mi přišel e-mail s gratulací, že mě bylo přiděleno stipendium na podzimní semestr. Byl jsem šťastný, protože tříměsíční intenzivní (3hod denně/5 dní v týdnu) kurz čínského jazyka (mandarínštiny) je poměrně docela drahý. Platí se za něj téměř 20 000 Kč. Jak jsem ale během podzimu zjistil, většina ostatních Exchange studentů si zapsala kurz méně intenzivní (2hod 3x týdně). Ale já své volby nelituji. I když to bylo velmi časově náročné, tak jsem byl velmi spokojený. Intenzivní lekce v malé skupince s pár super lidmi z celého světa byly opravdu dost kvalitní a i naprostý začátečník se po třech měsících čínsky jakš-takš domluvil. Viz já. Dobře no, je to pořád více rukama nohama, ale v porovnání se studenty z méně intenzivních kurzů ty ruce a nohy používám daleko méně.

Další rozdíl oproti drtivé většině ostatních studentů je ten, že jsem měl stipendium na podzimní semestr potvrzené předem (email v srpnu). Nevím, jestli je to kvůli tomu, že jsem měl jako jeden z mála ten intenzivní kurz, ale pravda je taková, že všichni ostatní za svoji čínštinu museli po příjezdu zaplatit! Probíhalo to tak, že na začátku září zaplatili zhruba 10 000kč, to je cena za méně intenzivní kurz. Během semestru se museli snažit získat minimálně 80% bodů, což je hranice pro navrácení stipendia. A ti kteří hranici překonali, dostali své peníze dodatečně nazpátek. Co jsem slyšel, tak si myslím, že všichni Exchange studenti, kteří se na to vysloveně nevykašlali, tak měli přes 80%.

Tyto lekce čínštiny, na rozdíl od studia ekonomie, jsou zde rozděleny do tří semestrů. První je od začátku září do konce listopadu (již jsem absolvoval). Druhý je od začátku prosince do konce února (vynechávám). A poslední je od začátku března do konce května (na něj se teprve chystám).

Nemyslete si ale, že já jsem se mohl na nějaká procenta vykašlat. Bohužel ne. I když vlastně stipendium na podzimní trimestr jsem měl už v kapse, tak jsem pořád musel bojovat o stipendium na jarní semestr. Ano, píši na jarní, protože v zimním semestru (prosinec-únor) jsem se z důvodu zkoušek a cestování rozhodl přerušit studium mandarínštiny. Pro to, aby každý Exchange student obdržel stipendium na další trimestr je potřeba, mimo doporučení učitele, získat nad 80% bodů v trimestru předchozím. A pro mě předchozí trimestr je ten podzimní.

A jak na tom teda jsem? Podzimní trimestr jsem úspěšně ukončil se skóre nad 80% bodů a tak nejdůležitější podmínku pro získání stipendia na jarní trimestr mám splněnu. Nyní jen čekám na oficiální potvrzení mé žádosti. Ale mělo by to vyjít bez problému, nechce se mi totiž za studium mandarínštiny platit ten velký peníz. Rozumíte mi nebo jsem se do toho zamotal? Doufám, že je vám to jasné a pokud ne, tak se mě klidně ptejte. Rád vám odpovím.

Jinak se tady mám fajn, dokončuji spousty papírů do školy a pomalu se chystám na víkendový výlet do jednoho z nejkrásnějších míst na celém ostrově, do soutěsky Taroko. Ale o tom více příště :)
Tak ahooooooooooj!

Žádné komentáře: