sobota 6. září 2008

První hodina čínštiny a 何吉瑞 (Hé jí rui)

Kdyby jsem si v pondeli rano nenatocil budika, tak spim snad az do vecera. Po narocne ceste znasobene casovym posunem jsem mel velke potize vstat v 9 hodin. No jeste abych nemel problemy! Vsak to taky byly 3hodiny rano evropskeho casu, na ktery jsem jeste porad zvykly. Ale nejak jsem to zvladl. Po nekolikaterem nocnim otaceni me japonske(rakosove) matrace jsem nad ranem opravdu ocenil jeji vlastnosti. Vecer se totiz vzdy zapne klimatizace jen tak na 2-3 hodinky, aby se dobre usnulo, ale pote se automaticky vypne(to se dela proto, aby se usetrilo :) ). A teplota v mistosti se zacne pomaloucku blizit k velmi vysokym cislum. A prave tehdy, kdyz uz je tepleji se na tom rokosu clovek nepoti, jako na normalni matraci. Spis ho to naopak i trosku ochalzuje.

Na 11 hodinu jsem se vypravil do International building, tedy budovy, kde budu mit kazdy den cinstinu. Ale dnes, pred zacatkem vsech kurzu se tu konala "opening party". Sraz byl v obrovske hale. Bylo nas tam zhruba asi 100 studentu z celeho sveta. A kdyz rikam z celeho sveta, tak tim myslim fakt z celeho sveta, pockejte si, az si prectete s kym jsem v me skupine! Party zacala proslovem reditelky tohoto jazykoveho centra. Ta nas privitala, pozdravila a poprala hodne stesti. Potom nam byli predstaveni vsichni vyucujici. To taky bylo neco! Jazykove centrum ma zhruba 15 ucitelek. Ja si prvne myslel, ze nam prisel prvni stupen zakladni skoly zahrat nejake predstaveni, ci co. Vsechny vypadali tak na 13, ne-li na 10 let. Jestli mezi nim byly tak 2, co merili vic nez 160cm, tak je to hodne. Vsem bylo zhruba okolo 25 a kdyby jsem nevedel jejich vek, tak jim tipnu tak o minimalne 10 let min. Po predstaveni vyucujicich oficialni cast akce skoncila a my jsme se mohli vrhnout na pripravene taiwanske chlebicky, dortiky, sladkosti, ovoce, spoustu dzusu atd. Proste party jak ma byt. Na chebickach byly krevety, kaviar, mušle, sposta syru a dalsich milion veci, co jsem jeste nikdy predtim nevidel a tak je moc dobre ani nemuzu popsat. Ja jsem se snazil ochutnat uplne vsechno, ale bylo nemozne to zvladnout. Zhruba u 2. stolu jsem odpadl (mysleno: prejedl) a tak dalsi 2 stoly jsem musel nechat napospas ostatnim :) Ale byl jsem velmi spokojeny. Vsechno bylo vynikajici a kazda chut byla nova. Mnam mnam :)

V prubehu testovani chuti jsem se seznamil s jednou slovenkou. Jeji ji 24let a zije v byte kousek od university se svym pritelem, s mexicanem. Studuje tady cinstinu, ale uz na mnohem vetsim levelu nez ja. A jelikoz uz je tu tak dlouho, tak je to mazak a radila a radila se se spoustou veci. Bavili jsem se o vizech, simkarte, elektronice, cestovani, jidle. No zkratka o vsem. Potom jsem tu potkal dalsi 2 cechy, kteri tady budou studovat cinstinu. Prvni je adam, uz je tu taky rok a vklidu se dorozumi s mistnimi (cinsky). Je mu stejne jak me, 21 let. A taky tu studuje jen cinstinu. Jmeno druheho si bohuzel nepamatuju, je to prazak, studuje KU a je mu uz 35, ale vypada mladsi nez ja. Tento je docela dobrodruh. Za tech par minut co jsme si povidali mi rekl, ze procestoval uz skoro celej svet. Studoval uz vsude mozne, treba i ve Vietnamu, naucil se tam i vietnamsky. No a ted se premistil sem, ze se chce naucit cinsky a pripadne se za rok i pokusit udelat IMBA. Povidali by jsme si jeste dele, ale uz bylo 12hodin a prvni skupiny se uz museli rozprchnout na jejich prvni lekce. Ja jsem zasel s jednim Australanem na obed. Dal jsem si vynikajici jidlo. Omlouvam se, ale zase to nejsem schopen popsat. Uz abych mel fotak! To vzdycky vyfotim a budete se moct kochat, co nam to tady serviju za umeni :)

Rad by jsem nyni uvedl na pravou miru, co presne tady vlastne budu studovat za jazyk. Nekde jsem rikal cinstina, nekde mandarinstina. Tak co teda? Vlastne oboje. Cinstina je jazyk kterym mluvi hodne pres miliardu lidi(necekane :) ). A je to taky jazyk, ktery ma spoustu dialektu. Ty jsou nekdy az tak rozdile, ze obyvatele v ruznych castech Ciny nerozumi s obyvateli z jine casti teto obrovske zeme. A mandarinstina je ten nejrozsirenejsi dialekt cinstiny. Mandarinsky se mluvi na Taiwanu, v okoli Peknigu a i v dalsich oblastech. Takze ja budu studovat dialekt cinstiny, mandarinstinu. Ale kazdy tady tomu proste rika cinstina, tak ja to budu pouzivat taky. Muj kurz je kazdy den od pondeli do patku od 3 do 6 hodin. Takze docela narez. Nemyslete si ale, ze jsem nejakej silenec :) Chci vyzkouset, co to vubec je zac, jestli to je tak tezke, jak se rika. Nekde jsem slysel, ze ten kdo umi dobre zpivat a rozlisuje tony, tak to ma o mnoho jednodussi. Ti z vas, kteri me znaji, me ted nyni asi uprime lituji... A nebo se smeji, co? :)

Ve 3 hodiny jsem prisel do ucebny 605. Byl jsem cely zvedavy, co to bude za lidi, ktere budu tak casto vydat. Prisel jsem jako posledni. Ve tride uz se delo 7 studentu. 6 divek a 1 kluk. Ja spolecne s jednou holkou jsme jedini belosi v nasi skupine. Kazdy ze zbyvajicich studentu ma cernou plet. A je zajimave za kazdy z nich ma trosku jiny odstin cerne. Po potatecnim predstavovani, jsem byl nadseny! Vsichni byli usmevavi, pratelsi, umi perfektne anglicky(vetsina z nich jako rodny jazyk). A co je nejsvelejsi. Kazdy jsme uplne z jine casti sveta. Seznam statu ze kterych jsou studenti vypada takto:
  1. Italie
  2. Francie
  3. Chile
  4. Svatý Krištof a Nevis
  5. Kiribati
  6. Island
  7. Marshallovy ostrovy
  8. a já :)
Neni to uzasny? Peti z nas je 21 let, Italce a Francouzovi 28 a holce z Marshalovych ostrovu je 17! Jak jsem uz napsal, jen ja a italka jsme bili, francouz vypada jako arab, pak tam jsou dve uplne cernosky a holky z tichomorskych ostrovu jsou mulatky. Ta z Marshalovych ostrovu ma dlouhe rovne cerne vlasy az do pulky stehen.

Po par minutach prichazi nase vyucujici. Takova drobounka, malinka taiwanka. Musim ale rict, ze patri spis k tem, co vypadali starsi. Ja bych ji tipl tak 17. Ale jeji 25 let. No a vubec se s nami nemazli. Ona na nas normalne hned spusti cinsky!!! Snazila se nam asi predstavit ci co. Hodne zkusene pouzivala ruce k popisovani toho o cem mluvi. Za nekolik minut jsem od ni konecne slyseli neco anglicky. Pomalu jsme ale zacali zjistovat ze jeji anglictina neni vubec dobra. Ze vetsinou rekla jen nejakou vetu, kterou se s nejvetsi pravdepodobnosti naucila pred hodinou. Ale jde to a je s ni docela sranda. Behem hodiny nam vysvetluje cinske tony a hlavne nas uci nase cinska jmena! Moje je: 何吉瑞. Prepsane do naseho pisma to je: Hé jí rui . Melo by to znamenat Horák George. Vyslovuje se to uplne jinak, nez se to pise. Pokud se me pokusí zprovoznit můj rekordér, tak vám řeknu, jak se to vyslovuje. Neco me ale rika, ze to bude jeste nejaky cas trvat, nez na toto osloveni zacnu reagovat :)))

Žádné komentáře: