úterý 9. září 2008

Zemětřesení!

Vcera jsem si chtel jit koupit fotak, ale bohuzel, po telefonatu s Ceskou sporitelnou, mi bylo receno, ze problem s kartou zabere par dni. V bance nevi, kde je problem, vsechno by melo byt ok. A me nezbyva nic nez cekat. Takze jsem ted bez penez, ziju na dluh a pucuju si od kamaradu:). Fotak musi pockat :(.

Dopoledne jsem se ucil, v cinstine jsme psali test na zhruba 30 cinskych znaku. To bylo neco! Nejenom, ze si musim zapamatovat, jak ktery znak vypada, ale ja musim i vedet v jakem poradi se vsechny jeho casti pisou (ne kresli :) ). A to neni vse. Krome toho ze se musime znat poradi vsech carecek v kazdem znaku, musime vedet z jake strany se ty jednotlive carecky maji psat! Kazdy znak ma tedy jen jeden jediny mozny zpusob, jak ho muzeme psat. Snad mi rozumite, co tim myslim. Tady mate par znaku na ukazku: 非 常 好 很 好 你 . A toto je tak stredni obtiznost! Nejake znaky se skladaji i z 2x tak vetsiho poctu car nez tyto! Tak si jen zkuste predstavit, ze to asi da docela praci si to vsechno zapamatovat :) Myslim si, ze jsem vcerejsi test ale zvladl velmi dobre;). Ja si taky nemuzu dovolit zavahat! Musim mit dobre znamky. protoze jak jsem se dozvedel, pokud chci ziskat stipendium na lekce cinstiny, tak moje uspesnost musi byt na konci vetsi nez 80%!!! A stipendium cini zhruba 15000Kc an dva a pul mesice. Coz je docela dost. A v hodinach se hodnoti vsechno, kazdy test, kazdy domaci ukol spousta aktivit. Aby jste si predstavili, jak tezke to je mit 80%, reknu vam nasledujici priklad. Pokud budeme psat test na 10 cinskych znaku(ze vsech ktere umime-tech muze byt treba 50) tak za kazdou chybu(a je jedno jestli je cely znak spatne, nebo jen jeho mala cast) jde 10% znamky dolu. Napriklad, kdyz vsechno budu mit spravne a v 9. a 10. znaku udelam jednu nozicku na druhou stranu, tak ziskam jen 80%. Uz ted se desim tech bezesnych noci... :)

Ve zbytku hodiny jsme se ucili cislovky. Myslim, ze jsme byli zrovna u cisla 12 199, kdyz to prislo! Nejdriv si maleho chveni okenich tabulek vsimla ucitelka a holka z Chile. Ja jsem jsem skoro nic nezaregistroval, ale neco zvlastniho jsem citil. Ale tak po 5 sekundach techto mensich otresu prisel jeden o dost silnejsi! Cela budova se otrasla, z vedlejsich uceben jsme slyseli piskot (vetsinou evropanek). Holky u nas to nesly docela vpohode, pozdeji jsem se dozvedel, ze jsou na to vsechny zvykle, v jejich zemich to neni nic neobvykleho. Cele to trvalo maximalne 10 sekund. Nebojte, nikomu se nic nestalo. Me akorat spadla propiska ze stolu. Tak takove bylo moje prvni zemetreseni v zivote :) Uz se tesim na dalsi:)

Na veceri jsem sel se s Karolinou z Chile. Zatim jsem byl na jidle pokazde na jinem miste a tuto moji malou tradici jsme neporusili ani vcera. Sli jsme na misto, kde jsme se mimo jine bavili i o zemetreseni. Povidala me o tom, ze v Chile jsou takove male zemetreseni, jake jsme prave zazili my tady, skoro kazdy den. Ze je nikdo uz ani nevnima. Musim rict, ze ja, jako evropan, jsem to dnesni, vnimal teda docela dost :) Pak mi rikala o tom, ze pri tom velkem zemetreseni v Chile, ktere tam bylo pred nekolika mesici, byla zrovna ve meste a videla, jak vsude okolo padaji domy. Ona se zase smala, v jak klidne zemi to ziju. Bez zemetreseni, velkych hor a more- to u nas musi byt docela nuda, myslela si :) Bylo to zajimave povidani. Musim rict, ze me se moc libi komunikace s kymkoliv neevropskym (a pripadne i neamerickym). Pomalu z kazde jeho(jeji) vety je poznat, ze zije v uplne jinem prostredi a je zvykly(a) na uplne jine hodnoty. S takovym clovekem me prijde strasne zajimave bavit se i o tech nejelementarnejsich vecech a slyset vsechny ty kulturni odlisnosti.

Na zaver, by jsem se chtel zminit o dalsi veci, ktera se tu pred par dny stala a ja se oni ni zapomel zminit v predchozich clancich. Minuly patek a sobotu se cely kampus NCCU ponoril na vice nez 30hodin do naproste tmy. Jenom zelene cedulky exit svitily ve vsech budovach. Jinak nic. A to vsechno proto, ze tyto dny tu bylo pomerne dost destivo (to je vlastne zatim porad) , prselo asi 3 dny za sebou. A my, primo za kampusem, mame docela strme kopce. A jeden z tech kopcu, pod tihou te spousty vody, napor nevydrzel a tuny pudy, kamenu a skal se sesunuly do udoli. Udolim je mysleny i kousek naseho kamusu vcetne budovy, kde se nachazi zdroj a rozvody elektriny pro celou univerzitu. A tak my jsme na koleji fasovaly svicky a vecer se nedalo v budove delat lautr nic, tak jsme s exchange studentama sedeli venku nad jahodovomlecnym cajem. Povidali jsme si a pozorovali hvezdy. Bylo to pekny. A ja marne po obloze hledal znama souhvezdi... :)))

Žádné komentáře: